Level up

 
För precis en vecka sen fick vi hem Aarons första rullstol och nu känns det verkligen som att vi nått NIVÅ 2 av funkislivet. Vi kom till en punkt där vi kände, vad håller vi på med?! Aaron är en stor kille nu, han sitter inte bra i vagnen. Syskonvagnen är så stor och bökig. Det händer att man inte tar med den när man åker med Aaron själv som tex till hans olika sjukhus/habiliterings besök. Men att bära blir ju tungt och börjar också kännas tokigt så nu var det verkligen dags för en rulle och vi är så nöjda med den alla fyra!
 
Aaron sitter så bra i den. Han kommer upp i så bra höjd och blir mer delaktig. Jag och Kim tycker att den är så smidig och lättkörd! Vi kan utan problem köra den med en hand. Jag har ju skrivit att hans doona liki trehjulingscykel varit så himla smidig och bra. Rullstolen är 10 gånger bättre!
och Matheo är väldigt nöjd över att ha fått hem ännu ett rullande hjälpmedel att kontrollera varje dag. 
 
Men jag måste säga att i och med att Aaron växer och att vi har fått hem rullstolen så börja jag se begränsningar och faktiskt förvånas över att det inte är mer anpassat?
Ju tyngre han blir ju svårare kommer det bli. som tex lekplatser. Nu går det fortfarande bra. Aaron är 3 år och väger 19 kg och vi kan bära, lyfta, ha honom i knä när vi åker linbanan tex. Men om 10 kg till?
Då kommer det bli svårt. I vissa lekplatser så finns en anpassad gunga. Men varför finns det inte mer?! Fler alternativ? För vilket barn vill bara gunga? 
Jag fick tips om att åka till en anpassad skola i Strömsbro. Där hade dom en jättefin anpassad skolgård. Där kan vi snacka om lättillgänglighet! Men varför ser det inte ut så i fler lekparker? 
 
 
 
Jag hade önskar det var bättre i tex boulognern - vår stadspark, lekparken i Högbo bruk,  stenebergsparken på Bynäs, skogslekparken vid oss. Det är ju en stor nybyggd lekpark! Varför fanns inte tankarna att ALLA barn ska kunna leka där? 
Jag har mailat kommunens samhällsbyggnad med mina synpunkter och hoppas på förändring! 
 
 
Jag har pratat med en vän som har mer erfarenhet av rullstolslivet och hon säger att de inte längre kan åka till badhuset för att det inte är anpassat. Men att i Sundsvall finns det ett jättebra badhus. Himlabadet.. I SUNDSVALL?! och i Furuviksparken kan de inte längre åka karusellerna för att det inte är anpassade för rullstol. Det här är ju inte okej. Ni vet... Allas lika värde......... 
 
Jag har också reagerat på att det inte finns bildstöd på offentliga platser. Inte ens på sjukhuset? 
Det tycker jag också borde vara en standard 2021. 
 
och sista men inte minst. Fritidsaktiviteter?! 
I våras fick vi hem flera kataloger med fritidsaktiviteter för barn från 2år och uppåt. 
Men inget för alla barn. inget anpassat. 
Visst just nu befinner vi oss i en pandemi. Men katalogerna kom, och jag började fundera på detta... Jag hade så gärna testat dans med Aaron? finns det en dansgrupp som välkomnar ALLA barn? För alla kan ju faktiskt dansa. 
 
Som sagt... nivå 2.
 
-
 
En rolig grej! Gefle dagblad ringde till mig och frågade om de fick göra ett reportage!
Hon berättade att hon hade hittat min instagram och läst min blogg.
Jag blev så ställd och sa att jag var tvungen att prata om det med Kim och vi beslutade att ställa upp.
Så i onsdags fick vi besök av en kvinna som intervjuade oss, i två timmar(!). 😅
Vi berättade om vår familj, syftet med att vi dela med oss lite av vårt funkisliv på sociala medier.  
Vilka förväntningar vi hade på sjukhus/habiliteringen och ja men allt runt i kring funkislivet. 
och hur det faktiskt ser ut. Vilka förändringar vi vill se i samhället. 
 
Fotograferingen gick ju sådär. Vi ville inte fota hemma, det känns för privat, så vi beslutade att fota i vår lekpark. Och som alltid så kan man ju inte planera med småbarn. 😅 Aaron var jättetrött, och t.om somnade under fotograferingen. Jag blev så störd på de andra i parken. Det var tre pappor där med sina barn. De kände inte varandra, men alla kämpade så med att få synas i bakgrunden på bilderna. Vi flyttade på oss flera gånger, men aldrig har vi känt oss mer som magneter och uttittade. 🙄
Jag var SÅ obekväm och irriterad.
Jag mailade faktiskt in flera privata, jättefina bilder på Aaron. Så jag hoppas det inte tar någon dålig på honom. Men men, det är ju bara vår lokala dagstidning.. 😅
| GD, Gävle, Joubertssyndrom, dreamteam, funkisfamilj, intesåkonstigt, lokaltidningen | |
Upp